Conveners
Emotions and Motivations 3
- Alice Chirico (Università Cattolica del Sacro Cuore di Milano)
SES has been studied extensively both as a predictor of academic achievement and student well-being, and alternatively, as a moderator between motivation and academic achievement. Yet, its direct association with academic motivation (AM) remains underexplored. Furthermore, there’s no consensus about how SES should be measured in the educational context, and there’s significant heterogeneity...
Alcuni studi hanno mostrato che la paura migliora la sensibilità al contrasto visivo, facilitando la discriminazione di stimoli in condizioni di scarsa visibilità (Phelps et al., 2006). Tuttavia, non è chiaro se questo vantaggio percettivo si estenda alle emozioni positive, che promuovono un'elaborazione globale degli stimoli (Uddenberg & Shim, 2015). Inoltre, fattori individuali (alessitimia,...
Extensive evidence shows that adverse early-life conditions impact later functioning and increase vulnerability to psychopathology. Conversely, positive experiences, as living in enriched environments, often provide protective effects against later challenges.
A systematic review was conducted on PubMed and Scopus to unbiasedly assess how different early exposures - from neglect to enhanced...
In questo studio abbiamo indagato la relazione tra frequenze spaziali e percezione emotiva impiegando il paradigma dei volti ibridi congiuntamente con il paradigma tachistoscopico. Volti felici, neutri, tristi e arrabbiati sono stati presentati a un gruppo di controllo e a una paziente con danno capsulo-talamico destro. Gli stimoli erano 1) volti emotivi non filtrati che sollecitano...
In this study, we analyzed the emotional and motivational aspects characterizing the profile of university students with Specific Learning Disorders (SLDs). We assessed 61 university students, 32 with SLD (age=23.6) and 29 in the control group (age=23.00). The results highlighted that individuals with SLDs exhibit higher levels of anxiety and depression and lower resilience compared to the...
Literature suggests that gifted children outperform non-gifted peers in information processing tasks (Duan et al., 2013). Also, research shows that facial emotion recognition accuracy is affected by expression intensity (Jenness et al., 2015; Montirosso et al., 2010), which can be depicted as different amounts of information available for the observer during emotion recognition. To test if an...
The Social Baseline Theory (SBT) suggests that dealing with an uncertain and threatening environment in isolation comes with higher cost than doing so with social support, as the human brain and body evolved to operate optimally in a social environment. SBT identifies two mechanisms, load sharing and risk distribution, suggesting that when a threat arises in the environment, the load as well...
Il costrutto di Intelligenza Emotiva è dibattuto e controverso a partire dalla sua definizione e diversi studi indagano in maniera critica la multidimensionalità che ha portato a soluzioni fattoriali diverse (tre o quattro fattori). In letteratura, inoltre, limitati sono gli studi sugli adulti nel contesto nazionale. Il presente studio indaga la struttura fattoriale e le proprietà...
Contesto: Le esperienze trasformative (ET) possono essere descritte come esperienze brevi, percepite come straordinarie ed eccezionali, che contribuiscono a cambiamenti nella percezione di sé e degli altri, così come nell’identità personale, grazie alla loro capacità di ampliare le proprie conoscenze e intensificare la complessità emotiva. Tali esperienze possono manifestarsi come intuizioni...